Przelew bankowy na niewłaściwe konto- jak działać?

Podstawą postępowania w przypadku wysłania przelewu do niewłaściwej osoby jest ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych. W 2018 roku dokonano nowelizacji, która dała możliwość sprawniejszego odzyskania pieniędzy przelanych na niewłaściwe konto.

Wcześniej, nie istniał obowiązek naprawy pomyłki klienta. W przypadku błędu, banki często nie chciały współpracować w celu odzyskania pieniędzy, argumentując to tajemnicą bankową. Tylko w przypadku błędnie wykonanego przelewu z winy banku (np. w wyniku błędu systemu czy pracownika), ten brał odpowiedzialność.

Dziś klient, który zorientuje się, że omyłkowo wykonał przelew na złe konto ma prawo do złożenia reklamacji.

Reklamację w banku należy zgłosić niezwłocznie. Można zrobić to osobiście w najbliższej placówce banku lub poprzez infolinię bankową. Wcześniej należy przygotować takie dane przelewu, jak:

-datę realizacji przelewu,

– numer konta płatnika,

-numer rachunku, na który zostały  pieniądze,

-kwotę przelewu,

Zasadniczo każda informacja, która pomoże zidentyfikować przelew, będzie istotna.

Najprostszą do omówienia jest sytuacja przelewu na nieistniejące konto. Jeśli pieniądze zostaną przelane na konto, które nie istnieje, wówczas bank z automatu cofa przelew i po kilku dniach pieniądze wracają na konto.

Analogicznie wygląda sytuacja w przypadku przelewu na nieaktywne konto. Dzieje się tak dlatego, że numery kont bankowych nie są przechodnie. Gdy dane przedsiębiorstwo lub osoba fizyczna zamyka rachunek bankowy, nie trafia on do innego podmiotu, tak jak ma to miejsce na przykład w przypadku numerów telefonów.

Warto zwrócić uwagę, że jeśli klient wystarczająco szybko odkryje swój błąd może anulować niefortunny przelew. Wystarczy zdążyć przed sesją wychodzącą w swoim banku. Godziny sesji wychodzących są różne w zależności od banku, najczęściej odbywają się one 2-3 razy w ciągu dnia.

W przypadku kiedy przelew został wysłany do niewłaściwej osoby, to po złożeniu reklamacji bank w ciągu 3 dni ma obowiązek poinformować odbiorcę przelewu o błędzie i konsekwencji braku zwrotu pieniędzy w ciągu 30 dni. Gdyby odbiorca przelewu posiadał konto w innym banku, wówczas bank płatnika ma obowiązek skontaktować się z bankiem odbiorcy aby uzyskać niezbędne informacje.

W przypadku zwrotu pieniędzy przez odbiorcę – te są przelewane na specjalne techniczne konto, które zapewnia pełną anonimowość. Płatnik otrzymuje zwrot środków w ciągu 1-2 dni roboczych.

W przypadku braku zwrotu pieniędzy przez odbiorcę w ciągu 30 dni – bank jest zobowiązany do przekazania płatnikowi danych odbiorcy. Klient w takim momencie ma prawo złożyć pozew przeciw odbiorcy powołując się  na bezpodstawne wzbogacenie.

W przypadku zainteresowania tematem przedstawionym w artykule, prosimy o kontakt na: kancelaria@cddlegal.pl